اجاره کمباین برنج | بررسی نکات مهم در قرارداد !

امروزه اجاره کمباین برنج توسط کشاورزان متداول است. زیرا قیمت خرید کمباین برنج بسیار زیاد است و همه کشاورزان توان خرید آن را ندارند. از زمانی که این دستگاه وارد حوزه کشاورزی شد، برداشت سنتی محصول تا حد زیادی متوقف شد و اغلب کشاورزان ترجیح دادند با اجاره یا خرید آن، برداشت محصول را به طور مکانیزه انجام دهند تا در زمان، انرژی و هزینه های خود صرفه جویی کنند. در این مطلب به نکات مهمی اشاره می کنیم که در قرارداد اجاره کمباین برنج اهمیت دارد.

اجاره کمباین برنج

قرارداد اجاره کمباین

قراردادی که برای اجاره کمباین برنج منعقد می شود جزو قراردادهای متداول میان کشاورزان است. کشاورزان همانند سابق تمایلی به برداشت سنتی محصول ندارند و همواره به دنبال ابزاری بودند تا این کار را به طور مکانیزه و سریع انجام دهند. پیشرفت تکنولوژی و رشد ماشین سازی، تحول بزرگی در حوزه کشاورزی به وجود آورد و ماشین آلاتی از جمله کمباین و تراکتور را به آن معرفی کرد. این ماشین آلات کمک کردند تا روند برداشت محصول سریع شود و به افزایش تولید محصولات کشاورزی و صادرات آن ها کمک کند. با این اوصاف شاهد کاهش محصولات وارداتی و عدم وابستگی به آن ها هستیم.

امروزه اغلب کشاورزان برای برداشت محصولات دانه درشت از کمباین استفاده می کنند. اما کاربرد کمباین بسیار فراتر از برداشت محصول است. بسیاری از مدل های آن قادر به خرمنکوبی و جداسازی دانه از کاه نیز می باشند. خرید کمباین برنج توسط کشاورزان کار آسانی نیست. زیرا قیمت این ماشین بسیار گران است. به همین دلیل آن ها به سراغ اجاره کمباین برنج می روند.برای اطلاع از قیمت کمباین برنج با ما در تماس باشید. قراردادی که در این خصوص منعقد می شود کاملا رسمی است و طرفین باید راجع به بندها، مواد و تبصره های قرارداد کاملا آگاهی داشته باشند. این قرارداد به دو صورت اجاره یا پیمانکاری عقد می شود و ماهیت آن به ارتباطی که میان مالک کمباین برنج چیتا و مزرعه دار وجود دارد بستگی خواهد داد.

قرارداد اجاره کمباین به صورت اجاره

هنگامی که یک کشاورز برای برداشت محصولات خود به کمباین نیاز دارد می تواند آن را اجاره کند. او با تنظیم قرارداد، کمباین را برای مدت محدود از مالک آن اجاره می کند. این قرارداد نوعی اجاره نامه محسوب می شود و تمام مفاد آن بر اساس قوانین مربوط به اجاره اشیاء ( مندرج در قانون مدنی ) تنظیم خواهد شد.

قانون مدنی به طور واضح و مستقیم راجع به قرارداد اجاره اشیا صحبت کرده و قوانین ویژه ای را برای آن وضع کرده است. به طور مثال در نمونه قرارداد اجاره کمباین برنج باید مدت زمان اجاره، مبلغ اجاره و شرایط طرفین ذکر شود. علاوه بر آن درج مشخصات موجر و مستاجر الزامی است.

قرارداد اجاره کمباین به صورت پیمانکاری

نوع دیگری از قرارداد اجاره کمباین برنج وجود دارد که پیمانکاری نامیده می شود. در این قرارداد، کشاورز تمام مراحل برداشت محصول را به مالک کمباین می سپارد و در ازای آن مبلغ مشخصی به او پرداخت می کند. در واقع تمام مسئولیت های این کار بر عهده مالک کمباین است. این قرارداد به استناد ماده 10 قانون مدتی تنظیم خواهد شد. در این قرارداد باید اطلاعات کاملی از زمین زراعی، نوع محصول، میزان محصول و شرایط برداشت قید شود. هنگامی که مشخصات کشاورز و مالک کمباین در قرارداد ذکر شود به خوبی مشخص خواهد شد که مسئولیت هر کدام از طرفین چیست.

قرارداد راننده کمباین

نوع دیگری از قرارداد وجود دارد که مربوط به راننده کمباین است. از آنجایی که کمباین جزو ماشین آلات سنگین محسوب می شود رانندگی با آن به مهارت و تسلط ویژه ای نیازمند است. قطعا رانندگی با کمباین کار هر کسی نیست. به همین دلیل اغلب کشاورزان ترجیح می دهند فردی را به عنوان راننده کمباین استخدام کنند و در ازای کاری که انجام می دهد به او دستمزد بپردازند. معمولا این کشاورزان صاحب کمباین هم هستند اما توانایی رانندگی با آن را ندارند. این قرارداد حالت های مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم :

حالت اول !

در حالت اول شاهد هستیم که راننده کمباین، صاحب کمباین نیز می باشد. در این شرایط باید قرارداد پیمانکاری عقد شود و تمام مراحل برداشت و دروی محصولات کشاورزی را به مالک کمباین بسپاریم.

حالت دوم !

در این حالت ممکن است میان راننده و مالک کمباین رابطه همکاری وجود داشته باشد. بهتر است در این شرایط از قرارداد استخدام راننده یا قرارداد کار موقت استفاده شود. علاوه بر آن می توان از قرارداد شراکت نیز استفاده کرد. زیرا همکاری آن ها طولانی مدت و مستمر نیست و مالک خودرو نمی تواند دستمزد راننده را به طور مستمر پرداخت کند.

حالت سوم !

در حالت سوم راننده ماهر و مسلط از جانب کشاورز استخدام می شود. در متن قرارداد اجاره کمباین برنج قید می شود که کمباین به منظور انجام تمام امور محوله در اختیار راننده قرار می گیرد و مسئولیت اعمال عمدی که منحر به خسارت به کمباین می شوند بر عهده راننده می باشد. لازم به ذکر است که کشاورز مبلغی را به عنوان دستمزد به راننده کمباین می پردازد.

هر کدام از قراردادهایی که بر اساس حالات فوق عقد می شوند دارای شرایط متفاوتی هستند. پس لازم به ذکر است که قبل از انعقاد قرارداد شرایط کاری طرفین مشخص شود تا بر اساس آن بتوانیم قرارداد مناسبی تنظیم کنیم.

اجاره کمباین برنج

مبلغ قرارداد اجاره کمباین برنج

قطعا عملیات درو و برداشت محصول، نیازمند پرداخت حق الزحمه است که از جانب کشاورز انجام می شود. نام فردی که به عنوان کارفرما در قرارداد قید می شود باید حقوق معین شده برای پیمانکار یا راننده کمباین را بپردازد. جالب است بدانید که در برخی از قراردادها، کشاورز به جای پرداخت وجه نقد، بخشی از محصول را به مالک کمباین یا راننده می دهد. توجه داشته باشید که ایرادی در این مساله وجود ندارد. اما بهتر است قبل از انعقاد چنین قراردادهایی مشورت کنید. زیرا ممکن است ماهیت قرارداد نیاز به تغییر داشته باشد.