تفاوت کمباین برنج با غلات

تفاوت کمباین برنج با غلات در طراحی دستگاه، مخزن ذخیره، بخش های جداکننده و …. می باشد. کمباین یکی از ماشین آلات کشاورزی به شمار می رود که قادر است تمام محصولات زراعی از جمله برنج، کلزا، غلات و … را برداشت کند. از زمانی که کمباین به یکی از پرکاربردین ماشین آلات کشاورزی تبدیل شده، مراحل برداشت سریع تر شده و قطعا در هزینه، زمان و انرژی صرفه جویی چشمگیری انجام شده است. توجه داشته باشید که کمباین ها دارای انواع مختلفی هستند که در این مطلب سعی داریم به بررسی تفاوت کمباین برنج با غلات بپردازیم.

تفاوت کمباین برنج با غلات

کمباین چیست؟

قبل از آنکه تفاوت کمباین برنج با غلات را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که کمباین جزو آن دسته از ماشین آلات کشاورزی به شمار می رود که قادر به انجام چندین کار به طور همزمان است. فرقی نمی کند که چه محصولی در زمین کاشته اید. زیرا کمباین های مختلف می توانند بر اساس ساختار خود، برداشت غلات، برنج، کلزا و … را انجام دهند. در ادامه اشاره ای به کاربرد کمباین می کنیم و سپس تفاوت کمباین برنج با غلات را ارزیابی خواهیم کرد.

جداسازی دانه از برگ و ساقه : بعد از آنکه کمباین برنج برداشت محصولات زراعی را انجام داد باید دانه را از برگ و ساقه جدا کند. در سال های گذشته که ماشینی به نام کمباین در مراحل برداشت محصول مورد استفاده قرار نمی گرفت زمان زیادی برای جداسازی دانه از ساقه مورد نیاز بود .اما امروز این کار توسط کمباین انجام می شود.

خرد کردن ضایعات برنج: پس از آنکه جداسازی دانه از ساقه انجام گرفت، برگ ها  وضایعات گیاهی توسط کمباین خرد می شوند. این امر باعث کاهش حجم ضایعات محصولات کشاورزی می شود و به قدرت تجزیه پذیری آن ها در خاک کمک ویژه ای خواهد کرد.

جدا کردن دانه ها بر مبنای اندازه و وزن : قطعا در هنگام برداشت محصولات کشاورزی، دانه ها از نظر وزن و کیفیت بایکدیگر متمایز هستند. کمباین کمک می کند تا دانه های هم اندازه و هم وزن جداسازی شود و دانه های ضعیف از دانه های مرغوب تفکیک شوند.

تفاوت کمباین برنج با غلات چیست؟

کشاورزانی که به فکر خرید کمباین برنج یا غلات هستند باید با تفاوت های این دو دستگاه آشنا باشند. قطعا قیمت کمباین برنج نسبت به کمباین غلات نیز متفاوت است. شما عزیزان می توانید کمباین برنج چیتا را به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه انتخاب کنید. چیتا یکی از کمپانی های واردکننده کمباین برنج می باشد که آماده ارائه مشاوره و فروش به مشتریان است.

طراحی و قطعات دستگاه

مهم ترین تفاوت کمباین برنج با غلات طراحی و قطعات دستگاه می باشد. به طور مثال برنج گیاهی با ساقه بلند، سبز و نازک است. اما غلات از ساقه های ضخیم تر و قوی تری برخوردار هستند. به همین دلیل قطعاتی که در کمباین ها تعبیه می شود متفاوت از یکدیگر می باشند.

کمباین برنج

طراحی و قطعات دستگاه

مهم ترین تفاوت کمباین برنج با غلات طراحی و قطعات دستگاه می باشد. به طور مثال برنج گیاهی با ساقه بلند، سبز و نازک است. اما غلات از ساقه های ضخیم تر و قوی تری برخوردار هستند. به همین دلیل قطعاتی که در کمباین ها تعبیه می شود متفاوت از یکدیگر می باشند.

تنظیمات منحصر به فرد

هر کدام از کمباین های برنج و غلات دارای تنظیمات منحصر به فرد و خاصی هستند. این تنظیمات شامل سرعت برداشت محصول و تنظیمات جداکنندگی است. در هنگام خرید کمباین باید ابتدا محصول را را شناسایی کنید و سپس بر اساس آن، اقدام به انتخاب دستگاه کنید. ناگفته نماند که بسیاری از کشاورزان به دلیل قیمت بالای کمباین، اقدام به اجاره کردن آن در فصل برداشت می کنند و معمولا مبلغ هنگفتی را برای خرید آن صرف نمی کنند.

مخزن ذخیره

مخزنی که برای ذخیره غلات در نظر گرفته می شود بزرگ تر از مخزن برنج است و این امر تفاوت کمباین برنج با غلات می باشد. مخزن برنج از نوع موقت یا هدریک است تا برنج هایی که جدا شده اند به طور تدریجی و محدود جمع آوری شوند. لازم به ذکر است که دانه های برنج نسبت به غلات حساس تر و شکننده تر می باشند.

نیازمندی های محیطی

تفاوت کمباین برنج با غلات در نیازمندی های محیطی نیز مشهود است. به طور مثال کمباین برنج باید قادر به کار در مناطق مرطوب، زمین های آبیاری شده  و… باشد. در حالی که اغلب کمباین های غلات در زمین های خشک و به دور از رطوبت کار می کنند.

کمباین غلات

ویژگی های بهترین کمباین

اکنون که با تفاوت کمباین برنج با غلات آشنا شدیم باید اشاره ای به ویژگی های بهترین کمباین داشته باشیم. قطعا از مهم ترین ویژگی ها، کارایی و راندمان بالاست. یک کمباین باید از حداکثر توانایی در برداشت محصولات برخوردار باشد و بهره روی بالایی داشته باشد.

کیفیت برداشت : محافظت از دانه ها و جلوگیری از شکستگی دانه ها مهم ترین کار در هنگام برداشت محصولات زراعی است. کمباین باید بتواند کیفیت برداشت را حفظ کند. زیرا دانه های شکسته برنج و غلات از ارزش کمی برخوردار هستند و این امر می تواند باعث خسارت مالی به کشاورز شود.

تنطیم پذیری : یک کمباین ایده آل، باید بتواند با شرایط مختلف محیطی از جمله نوع خاک، نوع محصولات و … تطبیق شوند و قابلیت تنظیم پذیری داشته باشد.

تجهیزات پاک کننده، جداکننده:  کمباین برنج و غلات باید عملکرد مناسبی در جداسازی دانه از کاه داشته باشد. همچنین باید بتواند سایر آلودگی ها را از دانه ها جدا کند.

دارای سیستم دفع آلودگی ها : کمباین ها باید بتوانند آلودگی هایی مانند علف های هرز، گل ها  و… را حذف کنند و کیفیت برداشت محصول را ارتقا دهند.

سیستم کنترل خودکار : کمباین های جدید از قابلیتی به نام سیستم کنترل خودکار بهره مند هستند و این امر علاوه بر افزایش بهره وری، باعث سهولت در انجام کار نیز خواهد شد.

در نهایت باید گفت که در هنگام انتخاب کمباین برنج یا غلات باید ابتدا نیازمندی های خود را تشخیص دهید و سپس خرید یا انتخاب این دستگاه را به نحوی انجام دهید که قابلیت سازگاری با تمام محیط ها را داشته باشد.