معایب فنی کمباین برنج

معایب فنی کمباین برنج چیست؟ امروزه اجاره کمباین برنج توسط کشاورزان متداول است. زیرا قیمت خرید کمباین برنج بسیار زیاد است و همه کشاورزان توان خرید آن را ندارند. از زمانی که این دستگاه وارد حوزه کشاورزی شد، برداشت سنتی محصول تا حد زیادی متوقف شد و اغلب کشاورزان ترجیح دادند با اجاره یا خرید آن، برداشت محصول را به طور مکانیزه انجام دهند تا در زمان، انرژی و هزینه های خود صرفه جویی کنند. در این مطلب به نکات مهمی اشاره می کنیم که در قرارداد اجاره کمباین برنج اهمیت دارد. برای اطلاع از قیمت کمباین برنج با ما در تماس باشید.

معایب فنی کمباین برنج

اهمیت معاینات فنی کمباین

معایب فنی کمباین برنج بعد از انجام معاینات قابل تشخیص می باشد. اگر این دستگاه در هنگام برداشت محصول دچار ایراد فنی باشد شاهد مشکلات فراوانی از جمله افت دانه و ریزش آن ها خواهیم بود. قطعا این شرایط باعث می شود تا سرعت برداشت محصول افت کند و ضریب تبدیل شلتوک نیز پایین بیاید. کمباین هایی که دارای اشکال فنی هستند باعث شکسته شدن دانه ها و کاهش عملکرد اصلی محصول خواهند شد. بدون شک دانه های شکسته ارزش کمتری نسبت به دانه های سالم دارند و می توانند کشاورز را دچار ضرر مالی کنند.

هنگامی که کمباین مورد معاینات فنی قرار می گیرد عملکرد دستگاه از جوانب گوناگون ارزیابی خواهد شد. به طور مثال میزان دانه های جدانشده از خوشه در خرمنکوب، دانه های کوبیده نشده، دانه های شکسته، ریزش دانه های سالم و … همگی کنترل و بازبینی می شوند. توجه داشته باشید که خرید کمباین برنج از برندهای معتبر و شناخته شده، احتمال خرابی دستگاه را کاهش می دهد. البته نحوه استفاده صحیح از این ماشین نیز در تعیین طول عمر آن نقش دارد. در ادامه به رایج ترین معایب فنی کمباین برنج چیتا اشاره می کنیم.

افت دانه

افت دانه زمانی رخ می دهد که محصول در بخش جلوی تیغه برش جمع می شود و به طور ناخواسته باعث ریزش خوشه در جلوی دستگاه برش خواهد شد. این شرایط زمانی رخ می دهد که ارتفاع گردانه جلو به درستی تنظیم نشده باشد. برای رفع این مشکل باید گردانه را به طور کامل پایین آورده و به سمت جلو ببرید. سپس شاهد خواهید بود که محصول بعد از بریده شدن از ساقه، به بیرون ریخته نمی شود و به سمت حلزون بالا هدایت خواهد شد.

دلیل دیگری که در افت دانه دخیل است زیاد بودن ارتفاع دستگاه درو می باشد. این موضوع در خصوص محصولات کوتاه اهمیت بیشتری دارد. زیرا خوراکی که برای حلزون مورد نیاز است کافی نمی باشد. توصیه می کنیم ارتفاع دستگاه را مقداری کاهش دهید تا محصول به راحتی به حلزون هدایت شود.

ریزش دانه قبل از برش

از دیگر معایب فنی کمباین برنج می توان به ریزش دانه قبل از برش خوشه اشاره کرد. اگر قبل از عمل برش، شاهد ریزش دانه بر اثر ضربات وارده به خوشه بودیم به دلیل عدم هماهنگی سرعت حرکت با سرعت گردان جلو می باشد. برای رفع این مشکل سرعت گردانه را کاهش دهید تا با سرعت حرکت کمباین هماهنگ شود.

یکنواخت نبودن طول محصول بریده شده

دلیل یکنواخت نبودن طول محصول، آسیب دیدن تیغه ها و انگشتی هاست. قطعات معیوب را تعویض یا تعمیر کنید که این مشکل حل شود. در ضمن اگر تیغه ای خمیده شده می توانید با صاف کردن آن ها مشکل را حل کنید.

پیچیده شدن علف های هرز دور چرخ و فلک

اگر در هنگام برداشت محصول متوجه شدید که علف های هرز به دور چرخ و فلک می پیچند باید چرخ و فلک را کاملا پایین بیاورید و سرعت آن را مقداری کاهش دهید. معمولا این مشکل در محصولاتی رخ می دهد که دارای علف هرز می باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر کاهش سرعت چرخ و فلک باید سرعت حرکت کمباین را نیز تنظیم کنید و چنگک ها را به شکل عمودی تنظیم کنید.

ورود غیرمنظم محصول در سیلندر

ورود غیرمنظم محصول به سیلندر از دیگر معایب فنی کمباین برنج به شمار می رود که باید برطرف شود. معمولا هنگامی که سیلندر کوبنده به طور غیرمنظم کار می کند و بار زیادی وارد دستگاه می شود شاهد غیرمنظم شدن این فرآیند خواهیم بود. با کشیدگی زنجیر می توانید هدایت کلش را اصلاح کنید. علاوه بر آن تسمه ای که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد را تنظیم کرده تا در حین کار، از بکسوات کردن آن جلوگیری شود.

افزایش میزان دانه های شکسته

اگر دور سیلندر کوبنده خیلی زیاد باشد میزان دانه های شکسته افزایش پیدا می کند. همچنین وجود جسم خارجی یا خار در مخزن دانه از دیگر عوامل افزایش دانه های شکسته می باشد.

معایب فنی کمباین

تنظیمات کمباین برای جلوگیری از خرابی !

هنگامی که با معایب فنی کمباین برنج آشنا می شویم به این موضوع پی می بریم که در اغلب مواقع تنظیمات نادرست و استفاده اشتباه از دستگاه باعث بروز این معایب می شوند. در این بخش تنظیمات ایده آل را بررسی می کنیم.

  • چرخ و فلک کمباین باید به میزان 15 سانتی متر از شانه جلوتر باشد. این تنظیمات برای محصولات پرپشت ضروری است.
  • سرعتی که برای چرخ و فلک تعیین می شود 1.25 الی 1.5 می باشد. اگر محصول پرپشت است توصیه می کنیم 21 دور در دقیقه و برای محصولات کم پشت 55 دور در دقیقه تنظیم شود.
  • ارتفاع شانه برش کمباین باید 20 سانتی متر باشد تا بتواند برش محصولات را به خوبی انجام دهد و ما شاهد تلافات محصول نباشیم.
  • ارتفاعی که برای نقاله تغذیه انتخاب می شود توسط مهره کشویی و چهارپیچ انجام می شود. همچنین حالت آن باید به صورت عمودی و افقی باشد. اگر این بخش به درستی تنظیم نشود دانه ها را خرد می کند و آن ها را از بین می برد.